Przewidywanie, jakie poparcie w I turze wyborów w 2024 roku uzyska główny pretendent aktualnie rządzącego gminą w razie jego kandydowania w tych wyborach
To zdarzenie wyborcze jest przewidziane do wdrożenia do obrotu gospodarczego po rejestracji kandydatów, ponieważ, podobnie jak “Wielkość poparcia w I turze inkumbentów” i dwa kolejne zdarzenia wyborcze opiera się na przewidywaniu zmiennej ciągłej, która dodatkowo jest wielokierunkowo warunkowana, w tym uwzględniając cechy kandydatów. Mimo że liczba kandydatów w wyborach jest stabilnie przewidzianą w tym momencie funkcjonalnością z możliwością natychmiastowego wdrożenia do obrotu gospodarczego, to nie są znane precyzyjne cechy tych kandydatów. Dlatego właściwym momentem wdrożenia tej funkcjonalności pozostaje okres po rejestracji kandydatów. Wdrożenie natychmiastowe wiąże się z koniecznością akceptacji podwyższonego ryzyka predykcji.
W tabeli poniżej zawarto prognozy dla 100 wybranych gmin z terenu kraju w zakresie przewidywanego już teraz poziomu poparcia w I turach dla (głównych) pretendentów aktualnie rządzących gminami, którzy prawdopodobnie zdecydują się kandydować ponownie w 2024 roku, a także biorąc pod uwagę szanse wystąpienia II tur i przewidywania w zakresie ogólnej liczby kandydujących w gminach w 2024 roku. Prognoza dotyczy poparcia wyrażonego w %.
Modele diagnostyczne sprawdzające predykcję na 2018 rok ze stanem faktycznym wówczas ujawnionym, w tym przypadku nie bazują na zgodności, ale na średnim błędzie absolutnym (MAE). Na ograniczonym w tym przypadku zbiorze gmin średni błąd absolutny predykcji na rok 2018 wynosi 7.18. O tyle przeciętnie myliły się modele określając poparcie dla pretendentów w I turach tych wyborów, (wartość rzeczywista i przewidywana dla wyborów w 2018 roku).
Tabela poniżej przedstawia stan faktyczny w 2018 roku (zmienna rzeczywissta) i przewidywania (zmienna przewidywana) w tym zakresie modeli dla poparcia pretendentów w I turach. Porównanie na przykładzie 100 wcześniej losowo wybranych gmin.